آموزش گام به گام تقویم محتوایی اینستاگرام
فهرست مطالب برای دسترسی آسان
تقویم محتوایی اینستاگرام چیست ؟
نوشتن یک تقویم محتوایی اینستاگرام یکی از مهمترین مسائلی است که هر فردی که در اینستاگرام فعالیت میکند باید به آن توجه کند و یک مورد ضروری برای برنامه ریزی ها و استراتژی های محتوا گذاری در پیجش بداند .اما بسیاری از افراد به اهمیت تقویم محتوایی اینستاگرام یا هر شبکه اجتماعی دیگر هنوز پی نبرده اند و آن را جدی نمیگیرند.
برخی نیز از اهمیت آن باخبرند اما اطلاعی از نحوه نوشتن آن ندارند . اگر جز این دسته از افراد هستید تا آخر این مقاله همراه من باشید تا گام به گام با هم یک تقویم محتوایی عالی بنویسیم .
پیشنهاد شده این مقاله رو بخونی : چگونه یک فروشنده موفق در اینستاگرام باشیم ؟
ضرورت نوشتن تقویم محتوایی چیست ؟
داشتن تقویم محتوایی اینستاگرام، اهمیت بسیار زیادی دارد که باعث می شود مه همواره به کسب و کار ها توصیه میکنم از داشتن آن غافل نشوند. بدون تقویم، نظم مشخصی برای بارگذاری محتوای خود نخواهید داشت و کارها به صورت پراکنده انجام خواهد شد و امکان نظارتی هم بر اجرای استراتژی وجود نخواهد داشت و اینگونه هم محتوایتان به خوبی ارائه نمیشود و هم امکان ارزیابی آن وجود نخواهد داشت.
اما داشتن یک تقویم محتوایی اینستاگرام خوب چه مزیت های دارد ؟
- چشم انداز زمانی موفقیت ها، مشخص می شود.
- تولید محتوا مطابق زمان بندی انجام می شود.
- مدیریت بودجه محتوا ساده تر خواهد شد.
- از تولید محتوای بی هدف و اتلاف منابع مالی جلوگیری می شود.
- از تولید و انتشار محتوای مشابه و تکراری جلوگیری می شود.
- توقعات تیم برای رسیدن به اهداف، منطقی خواهد شد.
- امکان نظارت بر روند اجرای برنامه محتوایی فراهم می شود.
- امکان ارزیابی عملکرد و بازدهی برنامه محتوایی فراهم می شود.
- کارآیی و اثربخشی فعالیت های تیم محتوا، افزایش می یابد.
- بین اعضای تیم، همکاری و تعاون ایجاد می شود.
پیشنهاد شده این مقاله رو بخونی : راهنمای سریع برای افزایش CTR در اینستاگرام
مراحل نوشتن تقویم محتوایی
گام اول
در اولین قدم یک اکسل یا گوگل شیت خود را باز کنید و روی آن تاریخ و روزهای هفته را بنویسید .
تقویم شما میتوانید یک ماهه ، سه ماهه ، شش ماهه یا حتی یک ساله باید اما برای شروع کار به شما پیشنهاد میکنم از تقویم یک ماهه کارتان را شروع کنید تا بعد کم کم بتوانید استراتژی های بلند مدت تری بنویسید و آن را 6 ماهه یا حتی 1 ساله بنویسید.
پیشنهاد شده این مقاله رو بخونی : 15 مرحله ضروری شروع کسب و کار جدیدچگونه کمپین بازاریابی و فروش ببندیم
گام دوم
در مرحله بعدی تاریخ ها و مناسبات مهم را متناسب با کسب و کار خود مشخص کنید تا بتوانید استراتژی های محتوایی خود را بر اساس آن مناسبت ها بچینید . همچنین برای خود مشخص که هر مناسبت به چه فعالیت هایی قبل از شروع خود احتیاج دارد؟
برای مثال، کسب و کارهایی که به طور مستقیم با مصرف کنندگان روبرو هستند و محصولی را در اینستاگرام میفروشند می توانند تعطیلات رسمی نظیر نوروز، مناسبت هایی نظیر شب چله، عید فطر و سنتی ویا روز مادر را مدنظر قرار دهند و محتواهایی را تدارک ببینند که مناسب با حال و هوای آن ماه باشد.
گام سوم
در قدم بعدی لیست ریز محتوا هایی که میتوانید در پیجتان بگذارید را بنویسید و سعی کنید در این مرحله بیشترین خلاقیت را داشته باشید و هر ایده ای که به ذهنتان در رابطه با لیست محتوایی پیجتان میرسد را در تقویم بنویسید .
این مرحله تماما به فعالیت پیج شما بستگی دارد که در چه حوزه ای فعالیت میکند و برای هر کسب و کاری این بخش متفاوت با دیگری است. برای همین در نمونه ای در زیر قرار داده ام از استوری 1 ، 2 ، 3 و.. استفاده کردم اما شما در این قسمت میتوانید ایده های خود مانند استوری شکر گذاری ، رضایت مخاطبین ، لیست قیمت ، نحوه ارسال و.. را جایگذاری کنید.
توجه داشته باشید که در این مرحله باید فرمت هر محتوا را هم مشخص کنید که میتوانید یکی از 4 نوع محتوای عکس ، ویدئو ، صدا یا متن باشد .
گام چهارم
در این مرحله با توجه به مناسب هایی که مشخص کردید و روزها هفته که از قبل مشخص کردید مشخص میکنید که در هر روز یه ایده ای بارگذاری شود و چه روزایی را به تولید محتوای آن ایده و تدوین و تصویر برداری وسایر فعالیت فعالیت هایی که مربوط به آن پست یا استوری یا محتواست بپردازید.
پیشنهاد شده این مقاله رو بخونی : چگونه کمپین بازاریابی و فروش ببندیم ؟
در پایان
نکته مهمی که نباید فراموش کنید این است که هرگز از فعالیت دایره ای و چرخشی غافل نشوید یعنی بعد از چند مدت که یک محتوا را به اشتراک گذاشتید مجدد به آن برگردید تا در ذهن مخاطب تازه شود و اینگونه فروش خود را بالا ببرید.
- با تمام شدن فرآیند نوشتن تقویم تولید محتوایی اینستاگرام خود ، شما تقویمی با تمام جزییات تولید محتوا برای اکثر روزها، هفته ها و حتی ماه های پیش روی خود خواهید داشت که مشخص است در هر روز چه محتواهایی باید بارگذاری و چه محتوا هایی باید تولید شوند (اگر به یکسال رسیدید، که چه بهتر!).
- دیگر زمانی که شروع به فعالیت میکنید میدانید از کجا شروع کنید و چه کاری انجام دهید .
- اگر تعدادی از فضاهای تقویم و جدول تولید محتوای شما خالی است، چه بهتر! خوب است که همواره کمی فضای انعطاف پذیری برای بهره برداری از اخبارها و موضوعات صدر رسانه و ناگهانی که در طول سال از راه می رسند، داشته باشیم.
- حتی اگر برای چنین روزهایی خبری تازه از راه نرسید ویا برنامه خاصی برای روزهایی در هفته نداشتید، با یک نگاه به تقویم محتوایی خود، آنچه تاکنون انجام دادید و در شرف شکل بخشیدن هستید را خواهید یافت.
میتوانید ویدئوهای آموزشی این مقالات را در پیج اینستاگرام آقای احیا تماشا کنید و از دیگر آموزش های ایشان نیز استفاده کنید چرا که بیش از 300 پست آموزشی برای برای رشد کسب و کار اینترنتی شما و افزایش درآمد از طریق اینستاگرام شما در پیج آقای احیا بصورت رایگان در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است .
پیشنهاد شده این مقاله رو بخونی : چگونه کمپین بازاریابی و فروش ببندیم ؟
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
بازاریابی چیست و چه روش هایی دارد؟
4 سایت آهنگ بدون کپی رایت
5 نکته طلایی در افزایش فروش اینترنتی
ساعت طلایی اینستاگرام برای پست گذاشتن
چگونه یک فروشنده موفق در اینستاگرام باشیم ؟
چگونه به فروش بالا در اینستاگرام دست یابیم؟
3 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
من فروش ندارم چیکار کنم ؟